Tilannekatsaus ja miten tähän on päädytty

Ars kärsämäen avajaisiin on pari päivää aikaa. Itse olen menossa Kärsämäelle tänään keskiviikkona. Aika viime tipassa, mutta uskon, että homma saadaan kasaan parissa päivässä. Sitä paitsi Noomi Ljungdell ripusti jo viime viikonloppuna teoksensa ja Pia Siren on näillä hetkillä rakentamassa omaa teostansa. Jukankin teoksen tarvitsee laittaa vaan telkkariin pyörimään.

Itselläni on aika jännittynyt tunnelma tällä hetkellä, oikein mitään ei voi tehdä näyttelyn sisällöllisen onnistumisen eteen, täytyy vain luottaa, että teokset toimivat keskenään ja luottaa myös taiteilijoiden osaamiseen saada teokset toimimaan heille itselleen ennestään vieraassa näyttelytilassa. Huojennusta olooni toi Noomilta saamani viesti, jonka hän aloitti näin: Terveisiä kärsämäeltä! Ihana paikka, ja mielettömän mahtava näyttelytila! Toivottavasti kaikki käytännön järjestelyt onnistuvat ja kaikille jää vielä suht hyvä mielikin. Tässä matkalla on kaikenlaisia mutkia käytännön asioissa, josta voi sitten kirjoittaa ehkä kesän lopuksi, mutta nyt kaikki vaikuttaa hyvältä! Tässä ennakkovilkaisu Noomin teokseen:

Noomi Ljungdell: I Wish You Could See This, 2011

Yritän pohtia tässä miten tähän on tultu ja avata kokemuksiani tästä kuratointi prosessista. Blogin tarkoituksena oli tehdä näkyväksi kuratoiniprosessi ja kokeilla onnistuisiko kuratointi blogissa käydyn keskustelun kautta. Toinen selkeä tarkoitus oli yleisön ja näyttelyn kokijoiden saaminen mukaan merkityksien muodostamiseen Ars Kärsämäelle jo ennen kuin näyttely on valmis. Mistä sitten tietää, että onko näissä tavoitteissa onnistuttu?

Kuratointiprosessia olisin itse halunnut avata vielä enemmän, mutta huomasin miten paljon aikaa vaatii omien mietteiden järkevä sanallistaminen. Monesti olisi halunnut kirjoittaa taiteilijasta tai teoksista paljon enemmän kuin tyytyä tokaisemaan lyhyesti jotain ja lainaamaan taiteilijan omaa tekstiä työskentelystään, mutta huomasi ettei ole aikaa sanallistaa aatoksiaan pitemmäksi tekstiksi. Ehkä kokeneempi kirjoittaja olisi siihen pystynyt.

Blogia pidän siinä onnistuneena, että näyttelyn tematiikkaa todella muotoutui blogin kehityksen mukaan ja lopulta kaksi näkökulmaa nousi tärkeimmiksi tavoiksi katsoa näyttelyn teoksia ja tekijöiden taiteellista työskentelyä. Ensimmäinen on teoksi sidonnaisuus itse näyttelytilaan ja Jukan teoksen kohdalla jopa tilan muuttaminen. Toinen näkökulma on teoksissa oleva kuvataiteen tekemisen välineiden rajojen etsiminen. Kyllä teipistä voi tehdä maalauksia. Navettaan tuleviin teoksiin muodostuu myös hieno kaari teosten välille erilaisten teollisten materiaalien käytön puolesta, olkoonkin ne sitten valoa, teippiä tai rautakauppatavaraa. Nämä yhteneväisyydet pääsivät vain muodostumaan blogissa askelaskeleelta edenneen kuratoinnin edetessä.

Kuratointiin pääsi vaikuttamaan myös blogin saama palaute vaikka sitä vähäisesti olikin. Tuli jotenkin sellainen olo, että keskustelua olisi lisännyt pitemmät tekstit ja ehkä provosoivammat muotoilut teoksista ja taiteellisista työskentelyistä. Toisaalta en kokenut myöskään eettisesti kestäväksi toiminnaksi käyttää taiteilijoiden työtä ja teoksia pelkkänä keskustelun välineenä.

Katsoin Näyttelyn otsikolla on vähintään kolme merkitystä -julkaisua ja huomasin kahden ensimmäisen täyttyvän hyvin Kokeellinen elämä alaotsikossa, joka näyttelylle jäi. Välineiden rajojen kokeilu ja venyttäminen täyttää ensimmäisen merkityksen, joka puhui kiinnostuksesta tapoihin olla ja toimia taiteilijana. Taiteilijana oleminen on monesti luokitusten ja genrejen venyttämistä sekä uudelleen määrittelyä. Toisessa merkityksessä puhuttiin nykytaiteen kyvystä täyttää ihminen tilalla ja ajalla sekä hänen kulttuurillaan ja historiallaan. Voin luvata, että tämä tapahtuu Kärsämäellä kesällä teosten kiinnittymisenä näyttelytilan ympäristöön ja itse täyttelytilaan. Kolmannesta merkityksestä, jonka tarkoituksena oli yrittää selvittää Agambenin tekstin merkitystä, ei tullut kyllä minulle yhtään selkeämpi olo, ehkä saan vielä selvennettyä sitä itselleni kesän kuluessa. Palaan sitten siihen.

Joka tapauksessa tervetuloa Ars Kärsämäen avajaisiin perjantaina 17.6.2011 klo 19 ->

(ei klo 17-19, niin kuin tiedotteeseen väsyneenä laitoin)

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Tilannekatsaus ja miten tähän on päädytty

  1. Paluuviite: | Noomi Ljungdell

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s